vrijdag 16 december 2016

Snel gehaakt wintervest

Heb laatst toch een leuk patroon ontdekt voor een gehaakt vest.
Met lekker dik garen haak je zo een vest in elkaar!
Het eerste vest haakte ik met het Julia garen van de Zeeman,
want daar had ik nog genoeg van liggen.
Ging als een trein! Ik gebruikte haaknaald nr. 8.

For you English readers: this post is in Dutch because it is about 
Dutch yarn en my Dutch translation of a pattern. If you want to make 
this cardigan too, you'll find the pattern over HERE.






Het vest bestaat wel uit allemaal losse panden,
dus het moet allemaal aan elkaar genaaid worden.
Maar als je het gelijk doet, stelt het eigenlijk weinig voor.

Ik haakte gelijk nog een vest voor dochterlief,
want die vond hem ook leuk!

Het derde vest haakte ik met "Luna" van Borgo de Pazzi.
Dit garen is o.a. ook bij Studio Sier verkrijgbaar 
(voor de Achterhoekers onder ons).






Dit is echt een superwarm vest geworden 
en was zo mogelijk nog sneller klaar.

Het originele patroon is HIER te vinden.
Het is in het Engels en je moet een account aanmaken,
maar het is wel gratis.

Maar ik heb een Nederlandse vertaling gemaakt voor jullie,
die je HIER kunt downloaden.





Hieronder vermeld ik de aanpassing die ik maakte per gebruikt garensoort:

Het eerste vest haakte ik dus met Julia garen van de Zeeman.
Ik haakte voor mijzelf maat M en haakte precies volgens
het patroon met haaknaald 8.
Ik gebruikte 5 bollen voor dit vest.

Het vest gehaakt met "Luna" van Borgo de Pazzi haakte in maat S,
met haaknaald 8,omdat het wat dikker garen is.
Bij de hoogte van het rugpand
(en linker- en rechtervoorpand) haakte ik 20
toeren tot het armsgat. Het armsgat werd 8 toeren hoog.
Voor de mouwen haakte ik 2 keer de meerdering tot in totaal 11 V-steken.
Ik haakte door tot 22 toeren.
Bij de afwerking haakte ik aan de mouwuiteinden
3 toeren vasten aan de goede kant rondom.
Voor de onderrand begon ik aan de verkeerde kant en haakte 3 toeren vasten,
waarbij ik in de 3e toer (aan de verkeerde kant) alleen in de voorste lus stak.
Ik gebruikte 10 bollen voor dit vest.


Ik ben benieuwd of jullie net zo enthousiast worden van dit patroon!

Tot gauw!


20 opmerkingen:

  1. Wauw! Supergave vesten en wat staan ze je goed! Dankjewel voor het patroon, ik heb m opgeslagen en wil m zeker gaan maken als ik wat projectjes klaar heb.
    Fijn weekend.
    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt heel mooi, ik haakte eind vorig jaar ook één voor mezelf, ik leek wel zo'n Michelin vrouwtje, te dik in het vest dus....
    Dank je wel voor de extra tips!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed en warm uit! Super bedankt voor de vertaling en tips. Dit vest komt op mijn haak-to-do-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed en warm uit! Super bedankt voor de vertaling en tips. Dit vest komt op mijn haak-to-do-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er goed en warm uit! Super bedankt voor de vertaling en tips. Dit vest komt op mijn haak-to-do-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig dank je voor het patroon groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk vest zal ik dan toch eens een kledingstuk haken?
    Bedankt voor het delen van het patroon.
    Groetjes,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf hoor! Het patroon gelijk uitgeprint. Bedankt!

    groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik mag dat wel zo'n stoer vest! Wie weet ga ik mij er ook aan wagen.....
    Ik vind je versies in ieder geval prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk vest. Ben gisteren begonnen met veel dunnere wol, dus dat wordt passen en meten. Nog nooit eerder een vest gehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Ellen,
    Wat een super gaaf vest. Na al mijn kerstcadeautjes die ik nog moet maken komt deze zeker op de lijst. Lijkt me heerlijk :-). Dankjewel voor het patroon.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldig patroon. Gisteren aan begonnen en nu al klaar op één mouw en de kraag na. Vanvond probeer ik het af te krijgen. En ik wil er nog meer maken zo gaaf. Dank je wel voor het patroon. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn prachtig. En wat leuk dat het zo snel af is. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super gaaf vest! Hij staat je prachtig! Bedankt voor het delen van het patroon! Misschien ook leuk dit te delen op Haakmaaraan? groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ben aan het vest begonnen maar bij 17 toeren heb ik maar 24 cm lengte.Klopt dit ?
    Heb met hetzelfde garen Julia gehaakt en nld nr 8.
    Bij welke lengte moet ik beginnen met het armsgat en wat is de lengte van het armsgat tot de schouder?
    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig patroon, m'n vest is super leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ellen, vind je vest erg mooi als beginner lekker eenvoudig. Maar het lijt wel een kindr maatje, normaal heb ik M maar zelfs L is nog te klein. Ook ik gebruik julia garen nld nr 8 ook mijn proeflapje klopt. Wat doe ik nu fout. Gr Nel

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.