dinsdag 16 april 2013

TUTORIAL gehaakte lentebloem

Zoals beloofd hier de beschrijving van dit gehaakte bloemetje:
Here you see the photo tutorial of this crochet flower, as promised.
For the description I used the UK English terms.





Je begint met een ketting van 4 lossen, sluit deze tot een ring.
1e toer: haak 3 lossen (= 1e stokje), haak 11 stokjes in de ring, hecht af.
Knoop nieuwe kleur aan.

To begin chain 4, join with a slip stitch to form a ring. The first round is worked out of the ring.
Round 1: chain 3,  work 11 trebles into the ring. 
Join with a slip stitch to top of initial chain-3 to close round. 
Attach new colour.


2e toer: je haakt tussen de stokjes, begin met 2 lossen, 
haak vervolgens tussen elk stokje 1 vaste, 1 losse.
Sluit met halve vaste in 1e losse van de toer. Hecht af. 
Knoop nieuwe kleur aan.

Round 2: Crochet between the trebles, chain 2, *1 double crochet (between next 2 trebles), chain 1*, repeat from * to *.
Join with slip stitch into first chain. Fasten off. Attach new colour.



3e toer: haak in de boogjes van de losse van de vorige toer. * Haak 4 lossen. 
Haak in het volgende boogje 4 dubbele stokjes, haak dan 4 lossen,
haak halve vaste in volgende boogje*, herhaal van * tot *.

Round 3: *chain 4, 4 double trebles, chain 4, 1 slip stitch*, repeat from * to *.
Join with slip stitch into first chain.



In totaal krijg je 6 blaadjes.
Eindig met 1 halve vaste in de 1e losse van deze toer.



Knoop nieuwe kleur aan.
4e toer: *haak 1 vaste, begin onder de halve vaste van de vorige toer (zie foto 1),
haak deze vaste niet te vast!
Haak vervolgens 3 vasten om de 4 lossen van vorige toer.
Haak 4 vasten, elk op een stokje.
Haak 3 vasten om de 4 lossen van vorige toer.*
Herhaal van * tot *.
Eindig met 1 halve vaste in de 1e vaste van de toer.

Attach new colour.
Round 4: * 1 double crochet (see picture 1), don't work this stitch too tight!
Work 3 double crochet around the 4 chain (picture 3), 
then work 1 double crochet on the double trebles each (picture 4).
Then work 3 double crochet around the 4 chain back (picture 5)*.
Repeat from * to *.
Join with slip stitch into first double crochet (picture 8).


Haak lossen in het rond, over de 1e toer van de 12 stokjes.

Work chain stitches around the first round of the 12 trebles.



En dan is ie klaar!

Finished!

Veel plezier ermee! Mochten er nog foutjes in voorkomen, dan hoor ik dat graag!
Ik zou het leuk vinden als je jouw resultaten laat zien aan mij dmv een linkje!

Have fun with it!
If you want to make to make these flowers, I would really love to see it!

79 opmerkingen:

  1. Jaaaa, helemaal leuk!!! Volgens mij is dat wel wat werk geweest, alles zo op de te zetten! Echt super dat je dat gedaan hebt! Ga hem gauw en keer uit proberen, ik zit op het moment toch in de bloemetjes fase! ;) Dankjewel Ellen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar gaat inderdaad toch veel tijd inzitten. Maar wel heel leuk om te doen. In het Engels was ook nog pittig. Maar vlgs mij is het gelukt! Veel plezier ermee!
      Groetjes!

      Verwijderen
  2. Ik vind m prachtig! Ga hem deze week zeker proberen na-te-haken! Dank je wel voor de tutorial!
    Lieve groet, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. En leuke nieuwe foto met je camera :-)

      Verwijderen
    2. (en het antwoord op mijn vraag staat onder jouw reactie op mijn blog :-))

      Verwijderen
  4. Heel erg mooi en duidelijk!
    Dank je wel!

    Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allé ik weet morgen weer wat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is enorm uitnodigend om er meteen aan te beginnen.
    Duidelijker kan absoluut niet.

    Merci.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat mooi! ik sla hem op.. komt nog wel eens van pas! dank je wel hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vrolijk bloempatroon! Ik ga het morgen meteen proberen. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zal ik zonder meer oefenen in de weekend...leuk dat u en veel haakers tutorials delen zo dat wij kunnen leren..hartelijk bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I love your flowers since a long time!!!!
    thank you for sharing this beauty!!!!!
    xxxxx Ale
    p.s. still waiting for your lovely parcel!!!! I hope to see it in few days!!! I'll keep you updated!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie bloem..die ga ik zeker ook maken!!Thanxx voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je voor het delen van dit patroon met ons. Ik ga hem zeker maken. Lieve groet Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt, maar momenteel zie ik met het Crochet Plower Power
    project genoeg bloemetjes, maar ik sla het patroon zeker op!
    Nog een fijne dag, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel, ik vond hem al zo leuk dus ben blij met deze tutorial. Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig. Dank je. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk! Bloemetjes = lente!! Dus ook al is het grijs en een beetje nat buiten (bij ons wel), binnen is het toch lente, dankzij jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ohh wat handig! super. Ik zocht nog een leuk bloemetje en die heb ik denk gevonden.

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het een hele mooie bloem en bedankt voor het maken van een uitleg!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat lief dat je het patroon deelt meis! Enne ik zie je al her en der verschijnen op Pinterest! Het bloemetje is populair!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat super, die ga ik zeker eens maken. Zag hem ook al op freubelweb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh wauw, wat heb je dat mooi gedaan! kan hem helaas nog niet uittesten....maar zie dat je ook al op pinterest staat (yeeh! :D) Heel erg bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie tutorial!! Nu nog 'even' uitproberen, ha, ha.( Ik ben niet zo'n haakster,maar het ziet er super-gezellig uit!
    Groet, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi ga ik pinnen :) weet niet of ik nog kan haken... welk garen koop ik het beste?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze bloem kan volgens mij in vele soorten garen. Maar dit bloemetje van de beschrijving heb ik gehaakt met katoen (ik gebruik de merken Phildar Coton 3 en Katia capri) met haaknaald nr. 3. Groetjes!

      Verwijderen
  25. Prachtig gefotografeerd en heel duidelijk weergegeven. Ik ben nog steeds geen haak-ster, maar ga deze bloem toch eens proberen... Dankjewel voor de tutorial! Xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik zou willen dat ik het kon, ik durf zelfs niet te proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuk bloemetje... en wat een mooie stap voor stap foto's!
    Bedankt voor dit patroontje, ik ga hem zeker een keer maken!

    Lieve groetjes Herriët

    BeantwoordenVerwijderen
  28. wauw super bedankt voor het delen

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  29. nou... dit moet zelfs voor mij te doen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het is me gelukt! Nog niet zo mooi als dat jij ze maakt...... Ik heb ze voor onze dochters op een schuifspeldje vast gemaakt!
    Thanxs Ellebel!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat leuk! Ik ben ook maar een beginner op haakgebied, maar in de ban van bloemen. Ga het zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gisteravond héérlijk zitten haken aan jouw bloemetjes! :-)
    Wat een enig patroontje, ik vind ze bijna nog leuker dan de bloemetjes met 8 blaadjes, bovenin je blog (waar ik gisteravond ook druk aan heb gehaakt)!
    Zelf geen blog om mijn resultaat te showen, maar ook ik heb nu van die énige bloemenslingers in m'n huis hangen! :-)
    Dankjewel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. OH, kom hier terecht via HaakMaarAan! Ik had je bloemetje al eens ergens langs zien komen en vond 't al zo leuk. Wat een mooie foto tutorial! Deze ga ik zeker maken, ben toch al helemaal 'into' de bloemetjes de laatste tijd!

    groetjes,

    Marieke

    mamadoggie.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Heel vrolijk!! Dank je wel voor de uitleg ;-) Zal em binnenkort eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Very lovely pattern !! Thanks for sharing:)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Super dank je wel!!!!! Deze ga ik zekers maken, en als het op mn blogje verschijnt dan zeker een link naar jouw :):) X

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dank je wel Ellen, een duidelijkere tuto bestaat er niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. so beautiful your flowers! Thanks for sharing the pattern! <3

    xxx Lucia

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een mooie en duidelijke tutorial van een vrolijk bloemetje. Desondanks kwam mijn eerste exemplaar er met vijf blaadjes uit, maar daarna had ik de slag te pakken. Erg leuk! Er staat een foto + link op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. I love this flower pattern - it just SCREAMS "Happy!" So glad I was able to share it on my blog. I enjoy following your craft adventures and appreciate the great translations! I gave the owl/heart/flower décor to my friend today and she loved it! How much fun to surprise someone with a gift for no reason. Sher @ www.flythecoopcrafts.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een ontzettend leuk en vrolijk bloempje!
    Dank je voor het delen.
    groetjes Jellina

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat super dat je dit op je blog zet! Dank je wel, weer een bloemetje te haken. :) Blijft leuk om te doen.

    Alvast een fijne week!

    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dat is een mooi patroon! Ik heb hem van restjes wol en mohair gemaakt. Als je wilt, kun je hem zien in deze post op mijn blog: http://handmadehandsome.blogspot.nl/2013/05/knit-and-purl-treasures-in-vogue.html. Uiteraard met een linkje naar jouw patroon. Dankjewel!
    Tryntsje

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi Ellen, ik maakte een paar hele leuke bloemtjes. Guess what, dankzij jou patroontje natuurlijk :-) Hierbij het linkje: http://misscreatuurtje.blogspot.be/2013/05/decoreren.html. Groetjes en nog eens bedankt voor de tutorial! Trui

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik heb 'm ook gemaakt, en een linkje geplaatst op mijn blog :-)
    Je hebt het heel duidelijk uitgelegd, dank je wel!

    Groetjes Monique
    www.kiekeboel.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Mieke Kraaijeveld19 juni 2013 om 23:36

    Super bedankt voor deze uitleg. Deze bloem is echt gaaf met allerlei kleuren. Hij wordt ook vrij groot, wat voor mij goed uitkomt. Ik ga ze gebruiken om i.p.v. 4 knopen in het kussen deze bloemen door het kussen te naaien. Aan beide kanten en de kussens hebben aan beide kanten een andere stof. Dat wordt echt bijzonder. Ik heb twee kussens, dus ik ga er totaal 16 haken, maar gaat best wel snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, dank! Wordt nu wel nieuwsgierig naar de kussens....Leuk te horen dat het bloemetje goed ontvangen wordt en met plezier wordt gehaakt!!

      Groetjes van Ellebel

      Verwijderen
  47. Hoe moet je lossen in het rond haken, de laatste stap? Ik snap daar echt niets van. Wel een heeeel erg gave bloem zeg! Ik ben er helemaal verliefd op ^.^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's inderdaad lastig uitleggen. Ik zal eens kijken of ik er een fototutorial van kan maken, maar ik beloof nog even niets hoor! (misschien moet het zelfs wel een filmpje worden....)

      Verwijderen
    2. Het posten lukt me precies niet.... En het haken vd losse ook niet, misschien een tip?

      Verwijderen
    3. Ik zal proberen of ik het kan uitleggen met een fototutorial. Maar ik beloof even niet op welke termijn hoor! Hou mijn blog maar in de gaten!!

      Groetjes Ellen!

      Verwijderen
    4. Ondertussen de 2de bloem klaar en nog eens geprobeerd en, gevonden! Zal inderdaad moeilijk zijn om dat via een foto, tekst duidelijk te maken. Ik zet eind deze week een bericht met link naar je blog, om met mijn bloemen te pronken,
      Groetjes Sofie

      Verwijderen
  48. Danke für das tolle Tutorial.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hola, son unas flores preciosas¡¡¡¡ y gracias por el tutorial.
    Aprovecho para decirte que he utilizado tu patrón de las flores para decorar una camiseta a mi sobrina pequeña. Si quieres ver la camiseta está publicada en mi blog y en la explicación del patrón de las flores he puesto el enlace de tu blog.
    Descubrí tu blog paseando por Pinterest y me gusta mucho, soy tu nueva seguidora. Espero que no te moleste.
    besos
    Susana

    BeantwoordenVerwijderen
  50. I found a pin of your flower long time agao and now - luckily and finally - I found your tutorial. Lovely work, lovely color combos and THNX for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hoi Ellebel,

    Erg leuk. Ik ben nu bij het laatste deel, die lossen er op en daar loop ik vast. Hoe maak ik die draad vast? ;-) Lol
    #helpiemandmetweinighaakervaring#

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Oh haha, sorry, het is al gelukt... :-)
    Dankjewel en super leuk patroon. Heb je er nog meer zo als deze? is ideaal te volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het alsnog gelukt is. Ik laat altijd de draad hangen en als ik rond ben dan knoop ik het begin en het eind aan elkaar. Ik wil er nog wel een keer een tutorial aan wijden, want er zijn er meer hoor die dit lastig vinden! Maar goed, op het moment een beetje te druk, dus in de toekomst.....
      Groetjes!!

      Verwijderen
  53. Thank you for both the tutorial and the English instructions with US terms! I appreciate all that hard work. I was checking for a pattern and was directed to your Etsy store and surprise! I have bought patterns from you before! It is a different name on your store than your blog! I also didn't have a Google ID when I ordered, so it shows a different username for myself! I love your patterns and your blog! I have only bought from 3 people, and you are one of them!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Thanks for the pattern! Will be trying it soon!! Groetjes from Canada

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Wat een mooi bloemetje en een super tutorial! Heb hem meteen uitgeprobeerd en het is gelukt!

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Superrr leuk patroontje.. ik heb hem gemaakt, is leuk om te doen .. Dankjewel...

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Wat een leuk patroontje, ik had 'm al eventjes geleden gepint. Wilde vandaag een vestje voor dochterlief 'pimpen' et voila... daar was dit leuke bloemetje. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Very good, thank you for teaching.
    Joana

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik heb h gemaakt en hij is super leuk dankje

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Very cute. Love the colors. How would you finish to be granny square?

    BeantwoordenVerwijderen
  61. ik zocht een bloem en kwam deze tegen wat is hij leuk geworden . wat een duidelijke beschrijving dank je wel groetjes jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Was op zoek naar leuke bloemetjes om te haken, kwam ik jou pagina tegen met gratis beschrijving en heel
    duidelijke foto's, net wat ik zocht. Ze zijn heel leuk op te haken en op nog geen half uurtje had ik al een eerste klaar, ondertussen al verschillende combinaties van kleuren uitgeprobeerd. Heb jouw pagina ook al opgeslagen bij mijn favorieten! Dikke dankjewel!

    Groetjes
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  63. PRECIOSA LA FLOR!!!!
    ME ENCANTA.
    SALUDITOS

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.