vrijdag 27 maart 2015

Eierwarmerdopje en de beschrijving!

Ik had vanmiddag een Eureka-moment!
Het patroon van het tulpenvaasje is heel populair bij jullie,
en dat is natuurlijk heel leuk!

Nu heb ik een "eierwarmerdopje" bedacht,
met ditzelfde tulpensteekje.
Helemaal geschikt voor het paasontbijt!






Ik begon gelijk met haken en in no-time
had ik het dopje af.
En het was in een keer helemaal goed!

Deze maat is geschikt voor een ei in medium-formaat (M).

Ik zal gelijk de beschrijving met jullie delen,
want het is tenslotte al bijna Pasen.....





BESCHRIJVING:

Ik haak het dopje met gemerceriseerde katoen
van Phildar en Lana Grossa, met haaknaald nr. 2,5.

Ik gebruikte voor dit dopje de kleuren ecru, roze, groen en een gemeleerde roze.

Je begint met een magische ring met ecru.
Toer 1: haak eerst 2 lossen (= 1e vaste) en nog 7 vasten in de ring. 
Je sluit de ring met een halve vaste in de 2e losse van het begin (8 vasten).
Toer 2: 2 lossen (= 1e vaste) en haak nog 1 vaste in dezelfde steek. 
Haak in alle volgende vasten 2 vasten,
je sluit de ring met een halve vaste in de 2e losse (16 vasten). 
Wissel van kleur (groen).
Toer 3: 2 lossen (= 1e vaste), *haak in de volgende steek 2 vasten, dan 1 vaste*. 
Herhaal van * tot *. Eindig met halve vaste in 2e losse (24 vasten).
Wissel van kleur (roze).
Toer 4: 2 lossen (= 1e vaste), 1 vaste, 2 vasten in 1 steek. *1 vaste, 1 vaste, 2 vasten*.
Herhaal van * tot *. Eindig met halve vaste in 2e losse (32 vasten).
Wissel van kleur (ecru).
Toer 5:  je gaat nu de andere kant op haken, zodat de goede kant van het 
haakwerk van deze bodem aan de binnenkant komt. 
Je steekt deze toer alleen in de achterste lus van het V-tje, 
zodat er een klein richeltje ontstaat aan de buitenkant van het dopje.
Haak 32 vasten. Begin weer met 2 lossen als 1e vaste,
en eindig met een halve vaste in de 2 losse.
Toer 6: haak 32 vasten
Toer 7: Haak vasten, maar minder in de 8e en 20e vaste van deze toer (30 vasten).
Toer 8 t/m 10: haak 30 vasten.
Hecht nieuwe kleur (groen) aan.
Toer 11: haak 4 lossen (= 1e stokje en 1 losse) en 1 stokje in dezelfde steek.
Sla 2 steken over,* haak 1 stokje, 1 losse, 1 stokje, sla 2 steken over*.
Herhaal van * tot *. Eindig met halve vaste in 3e losse en sluit zo de ring.
Hecht nieuwe kleur (roze) aan.
Toer 12: begin in het boogje van de losse van voorgaande toer: 
*haak 4 samengehaakte stokjes in het boogje, 2 lossen*,
herhaal van * tot *. 
Eindig met halve vaste boven op cluster van 1e stokjesgroep.
Hecht nieuwe kleur (ecru) aan.
Toer 13: *haak 2 vasten tussen de "tulpjes"en 1 vaste op het "tulpje"*.
Herhaal van * tot *.
Toer 14: haak het picotrandje volgens de teltekening die HIER te vinden is.






Ik hoop dat deze beschrijving duidelijk genoeg is
en geen foutjes heeft,
en hoop dat jullie deze net zo leuk vinden als ik.
Ik ga er gauw nog een paar haken....!

Tot gauw!

27 opmerkingen:

  1. Ik vond de vaasjes al leuk, maar deze dopjes zijn echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, dit is inderdaad super! Leuk bedacht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooooh.... Wat super schattig!! Lijkt me leuk om mijn collega's volgende week mee te verrassen.... Zal ik.....???
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een schatje! zodra ik het haken onder de knie krijg, ga ik hem zeker eens proberen :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze vind ik echt leuk voor op de Paastafel, dank je voor het delen van het patroon.
    Fijne Paasdagen!
    Greetzz MG

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zal dat geellig staan, een heel leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is just so Spring pretty! Thank you for this lovely free pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh deze zijn geweldig, thanks for sharing ;)
    Groetjes, Wendy
    Wendy's Mhaaksels

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee. Bedankt dat je het patroontje met ons wilt delen. Misschien ga ik me er nog wel aan wagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog meer tulpjes! En wat ook een leuke foto! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er schattig uit!

    Alvast fijne Paasdagen!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oooo very cute:)))
    look my crochet blog: kvacka-rajzaduo:)))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die ziet er leuk uit! Alvast fijne paasdagen!
    Liefs, Liane

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aaaawh...
    Ik had niet gedacht dat zo'n tulpenpotje NOG schattiger kon... !

    Groetjes, Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super! Dan moet ik snel aan de slag....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geeft voorjaarsgevoel.Kunnen we wel gebruiken met al die wind en regen en ja dat ook nog hagel.
    liefs,
    Silvia van blijmakersenzo.blogspot

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig leuke eierdopjes!Fijne paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh wat maak je toch leuke dingen! To cute dit eierwarmertje...daar wordt je toch meteen blij van vooral van die tulpjes. Nu kan ik natuurlijk niet haken, maar weet je waar ik blij van wordt van Tante Betsy jurkjes en wie weet jij ook wel ;). Ik heb een hele gave winactie waarbij je kans maakt op een jurkje...nou ja kadobon...zodat je zelf wat kunt uitzoeken ;). Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb je patroontje gebruikt en 2 eierdopjes gehaakt!
    Dank je wel voor het delen.

    Groetjes Marjolein
    handmadebymarjolein.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ohhhh smoorverliefd heb hem meegenomen om te gaan haken thanx fijne dag nog

    BeantwoordenVerwijderen
  23. deze is zo leuk! Ik hoop dat ik er nog een paar af heb, voor pasen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.