vrijdag 7 maart 2014

Tulpenvaasje: gelijk ook maar een TUTORIAL

Met dit lenteweer is het niet moeilijk om in de voorjaarsstemming te komen!
Zo kwam ik dit tulpenmotiefje ergens tegen en vond deze perfect om gewone "hakpotjes" om te toveren in leuke tulpenvaasjes!




De beschrijving die in het Engels is, heb ik omgezet in een haakschemaatje:




Ik heb deze potjes gehaakt met katoen (Phildar coton 3 of Katia Capri),
met haaknaald nr. 3.

De werkwijze voor het omhaken van een glazen "hakpotje" gaat als volgt:
Je begint met 54 lossen in ecru en sluit deze tot een ring.
Toer 1, ecru: 54 vasten
Toer 2, groen: steeltjes volgens toer 2 haakschema
Toer 3, roze: tulpjes volgens toer 3 haakschema.
Toer 4, ecru: vasten
Toer 5, ecru: vasten
Toer 6, ecru: vasten
Toer 7-11: toer 2 tot en met toer 6 herhalen.
Toer 12, groen: vasten
Toer 13, ecru: vasten, maar om de 6 vasten 1 steek overslaan (minderen)
Toer 14, roze: vasten, om de 6 vasten 1 steek overslaan (minderen)
Toer 15, ecru: vasten
Toer 16, donkerroze: vasten
Toer 17, ecru: vasten
Toer 18: picotrandje (zie schemaatje hieronder)






Deze beschrijving is voor een "hakpotje" met een doorsnede van 8 cm, omtrek 25,5 cm.
Natuurlijk is het mogelijk ook andere maten potjes te gebruiken.
Het aantal opzetlossen moet je dan aanpassen aan de maat van het potje.
Belangrijk: het aantal lossen moet deelbaar zijn door 3.
Het minderen bovenaan dien je dan naar eigen inzicht te doen.

Met dit patroon heb ik ook in het magazine Landleven gestaan. Er is ook een filmpje gemaakt, met een uitleg over dit tulpenvaasje. Deze is HIER te vinden!


Het originele patroon is hier te vinden.




Alvast een heel fijn weekend allemaal, aan het weer zal het niet liggen.
Wij gaan heerlijk van de zon genieten!


55 opmerkingen:

  1. Leuk patroontje hè? Heb hier ook al een verzameling staat met tulpjes motief.
    Lekker voorjaar!

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Śliczne wazoniki!!! Serdecznie pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die zijn wel heel mooi geworden ...
    moet ik beslist ook maken ...
    Fijn weekend, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die is super leuk,die ga ik zeker een keertje haken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk patroontje zeg!
    Vraagje, hoe heb je dat mooie haakdiagram gemaakt? Heb je daarvoor een speciaal programma gedownload?
    Groetjes Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi weet! Bedankt voor het patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk zit ik hier bij jou in huis, nooit geweten dat jij ellebel bent.
      Ik heb zelfs voor iemand in Aalten de potjes gehaakt.
      Grappig!!

      Verwijderen
  7. Mooi zeg! Echt lente! Geniet van je weekend. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er heel leuk uit! Ben dol op tulpen! en haken en mooie vaasjes en mooie posters en mooie tape! hihi fijn weekend! Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal leuk! Bloemen in en op de vaas:).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een leuk project om het bureau op mijn werk te pimpen met een omgehaakt blik! Bedankt voor de beschrijving! Ik weet wat ik buiten in het zonnetje kan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wundervoll!
    Liebe Grüße und schönes Wochenende,*Manja*

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Very pretty and colorful!! Thanks for sharing!!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ze zijn zo mooi...zo vrolijk...dank je wel voor het delen...fijne weekend...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knappe vaasjes. Bedankt om te delen.

    Groetjes
    Patricia x (pats-ditjes-en-datjes.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Superleuk, dank je wel voor de beschrijving!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig wat leuk! de kleurtjes zijn zo mooi. Fantastisch kadootje om weg te geven, samen met de tulpjes. Bedankt voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lekker lentegevoel krijg ik hier! Dank je wel voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een gezellige potjes, misschien moet ik ze toch ook maar eens gaan maken. Ze zijn echt heel leuk. Ik pin het patroon even, is dat ok?
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het blijft een leuk patroon, dank je wel voor de aanpassing zodat het om een pot past.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat mooi! Dankjewel voor het delen!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je wel. had het patroontje al wel gezien, maar nu een tip om er iets leuks mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Superleuk! Ik kwam bij je blog via Freubelweb, maar ik ga gelijk even je blog doorbladeren. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk idee! Ik was zelf nog niet op de HAKpotjes gekomen, toch maar eens een paar van die potten bewaren. Ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb dit weekend een waxinelichthouder gehaakt met het patroon, helemaal leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Precioso !!!!
    Gracias por compartir el tutorial.
    Besitos.
    M. Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hier wordt ik helemaal blij van! Ben dol op tulpen en mijn dochter gaat verhuizen naar een Tulpstraat.
    Dank voor de beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel leuk patroontje ik heb er nu 1 gemaakt en ga er nog meer maken :)
    http://nara-creations.blogspot.nl/ hier kan je m zien en heb de link naar je patroontje er bij gezet.

    Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Superschattig! Hartstikke leuk! Bedankt voor het delen van dit leuke idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Ellen, via Creatinie kreeg ik de tip van je tulpenvaasjes, superleuk.
    Ik ga er het weekend meteen aan beginnen...zin in ;)
    En vind je blog ook superleuk dus blijf je maar meteen volgen :)

    Fijn weekend en lieve groet, MJ (seeshappyhome.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. dank je wel voor het delen van je patroon! Ik vind ze erg leuk en heb ze zelf inmiddels ook gemaakt.
    Je hebt een leuk blog, dus ik ben gelijk maar even blogvolger geworden.

    groetjes, jolanda, filantrojopie.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dankjewel voor het delen van het patroon!
    Heb nu 2 stuks gemaakt. Zodra ze op mijn blog komen zal ik een linkje plaatsen naar jouw blog.

    groetjes Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Erg leuk! Ik heb nu een proefexemplaar gemaakt op een limonade glaasje, maar uiteindelijk ga ik er moederdagkado's van maken! Een makkelijk patroontje, goed uitgelegd hoor, het was erg makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. I tried using google translate, but it is still a bit confusing. is round 3 double or triple crochet? I would love help translating this to english if anyone would be willing to help me :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. These jar cozies are so pretty! Among the prettiest I've seen. Looks like rows of flowers atop leaves.
      I've also tried Google translate and some words are not translated.
      Oombawka Design [ http://oombawkadesigncrochet.com/2014/04/u-s-and-dutch-crochet-terms.html ] also has terms translated. But still very confusing! Trying to translate is hopeless!

      Can your site provider not provide a translate button on top of page as many do. That works both ways - so folks who don't read English can translate to whatever language.
      Those sites that do have a Translate button at top of page ,make it fast and easy to translate'
      These would make lovely gifts - IF I could figure out what to do!

      Verwijderen
    2. In a couple weeks I will work on a translation of my tutorial into English, because lots of people love it! I hope you all can be patient for a couple of weeks, I'm quiet busy right now. Just keep an eye on my blog!! Love, Ellebel

      Verwijderen
    3. Did you make the American English translation, Ellebel?
      I just found these on here and would love to make a set for a friend.
      Danke...

      Verwijderen
  34. (ecru)= chain as many needed for size of jar. row 1= single crochet in each ch around. (green)= row 2 = *double, chain 1, double in same stitch, skip 2 stitches* around. (red)= row 3= *dbl cluster in ch 1 of previous round, ch 2* around. (ecru)= rows 4-6= single across. rows 7-11 = repeat rows 2-6. row 12= single across. row 13=* single in 6, decrease in next* around. Row 14= * single in 6, decrease in next* around. rows 15 -17 = single around. row 18 =*dbl, ch 2, skip 1,dbl* around. I hope this helps.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ellen,
    Kwam het vandaag tegen op Facebook, ben nu de draadjes aan het afhechten. Gehaakt mer restjes. Wat een leuk patroontje. Hartelijke dank.
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eigen variatie op dit patroon gemaakt.
      Het potje is iets groter, dus een beetje afgeweken van het origineel. Leuk om te haken!
      https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10203696619650446&id=1666186747&set=a.2376440584867.126693.1666186747&source=48

      Verwijderen
  36. zo ik heb hem 5x gemaakt en 5x weer uit elkaar gehaald door dat de draad bij de 1e toer al gedraaid zat, word er niet goed van! jammer hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ben ook weer aan het haken maar struikel al bij de 2e toer. Wie kan mij even op weg helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. oh I love these and your choices were perfectly made..

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Ellen,
    Ik heb je tulpenvaasje omgetoverd tot een tulpenpotje :-). Ik heb een Lidl jus d'Orangefles afgeknipt tot een potje en schoongemaakt. Daarna heb ik het potje omhaakt en er een foto van gemaakt en (met vermelding van jouw site) op Facebook gezet. Ik wil je laten weten dat het een groot succes is. Jammer dat ik geen foto bij dit bericht kan voegen.
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Super leuk patroon, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.