dinsdag 5 november 2013

Tutorial kerstboompje NL!



Op veler verzoek hier de Nederlandse 
beschrijving van dit patroon
Omdat ik drie kleuren gebruik voor de boompjes, 
heb ik de beschrijving iets aangepast.
Het is wel handig om ook het haakschema erbij te hebben, vind ik.




Gebruikte afkortingen:
losse = l
stokje = st

Ik haak deze boompjes met katoen, 
meestal Phildar Coton 3 of Katia Capri,
met haaknaald 2,5 mm.

Begin met een magische ring.
(hier is bijvoorbeeld een duidelijke uitleg te vinden:

Toer 1: 
3 l (= 1e stokje), 8 st in de ring, 
plaats markeerring in het 5e st van deze rij (= centraal stokje): 
niet sluiten (9 st in totaal).
Toer 2 - 6: 
3 l, keer, 1 st in 1e st (=meerdering), st in elk stokje tot markeerring,
5 st in st van de markeerring,
(verplaats de markeerring naar het 3e st van het 5-st-groepje dat net is gemaakt)
st in elk volgend st, eindig met 2 st in 3e losse van keer-st van vorige toer.
Hecht de eerste kleur af na 6 toeren.

Toer 7:
Hecht met nieuwe kleur aan in 12e st,
haak 3 l en 1 st in ditzelfde st.
st in elk st tot markeerring (= 7 st) 
5 st in st van de markeerring,
(verplaats markeerring naar 3e st van het 5-st-groepje dat net is gemaakt).
st in elk volgend st (=7 st),
2 st in volgende st.

Toer 8:
3 l, keer, 1 st in 1e st (=meerdering), st in elk stokje tot markeerring (= 10 st in totaal),
5 st in st van de markeerring,
(verplaats de markeerring naar het 3e st van het 5-st-groepje dat net is gemaakt)
st in elk volgend st (= 10 st), eindig met 2 st in de laatste st (dus in bovenste l van de 3 lossen).
Hecht af.

Toer 9:
Hecht derde kleur aan in 10 st,
haak 3 l en 1 st in ditzelfde st.
st in elk st tot markeerring (=4 st)
5 st in st van de markeerring,
(verplaats markeerring naar 3e st van het 5-st-groepje dat net is gemaakt),
st in volgende 4 st, 2 st in volgende st

Toer 10:
3 l, keer, 1 st in 1e st (=meerdering), st in elk stokje tot markeerring (= 7 st),
5 st in st van de markeerring, st in elk volgend st (=7 st),
daarna 2 st in st, hecht af.

Boomstam:
Hecht met bruin aan op de derde losse van de eerste 3 lossen, 
die je gemaakt hebt bij de eerste toer van het boompje.
Dan 1 st om diezelfde 3 lossen,
2 st in magische ring,
2 st om laatste st van die 1e toer.
3 l, keer en 5 st haken.
Afhechten.




Ik haak twee dezelfde boompjes en haak deze dan weer op elkaar
met vasten rondom. Ik laat een opening om op te vullen,
om vervolgens verder te haken en de boom te sluiten.

Je kunt deze boompjes natuurlijk nog versieren,
met knoopjes, lintjes, zilvergaren, of goud...
wat je mooi vindt!

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Mocht er iets niet duidelijk zijn, laat het mij weten.

Veel haakplezier,
en voor je het weet is het Kerst,
dus beginnen maar!

71 opmerkingen:

  1. Leuk kerstboompje zeg!
    Ik ga er één maken......
    Bedankt voor het delen!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schattige kerstboompjes. Bedankt voor het delen van het patroontje.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo mooi, zo leuk,
    geweldig idee om verschillende kleuren te gebruiken,
    ga ik zeker ook eens proberen

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, vandaag eerder op je blog viel mijn oog al op dit boompje. En ik dacht: die gaat de komende tijd vast veel gemaakt worden en nu zeker! Dank je wel. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuke deze kerstbomen en bedankt voor het patroon.... Ga ik zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Esta precioso!!Gracias!!
    Cariños,GABY_MANOJITOSDEIDEAS.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geinig zeg.
    Bedankt voor het delen van je patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk! Die gaat bij mijn favoriete links voor kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. thank you for this sweet sharing!!!!
    xxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bello el arbolito, gracias por el tutorial.
    Cariños

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk boompje! en wat een leuke knoopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een super leuk boompje zeg! dankjewel voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. OOOOOOOOOOh, ik ging een haakstop inlassen en nu is dit kerstboompje toch weer zo superleuk!!!
    Dankjewel voor de uitleg! Ik ga er zeker en vast gebruik van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank je wel voor dit leuke kerstboom patroon.die ga ik zeker maken!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een superleuk boompje! ik ben nooit zo van de traditionele kerstkleuren dus dit vind ik er echt tof uit zien in deze kleurtjes!! Ga ze zeker maken!! Bedankt voor het patroon!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor de tutorial
    Groetjes van Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor deze Nederlandse tutorial en patroon. Het is tijd om er aan te beginnen, zodat ze tegen Kerst af zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk! Ik ga hem zeker een keer maken! Groetjes Marijtje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig dank je voor het delen van het patroontje. Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Thank you for this pattern. I clicked the link and found the pattern in English! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt dat je dit patroon met ons deelt. Ik ga hem zeker maken. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. oooooh leuk!!!!!!
    Bedankt!!!
    Ik ga ze zeker maken....
    Liefs Theetje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ein bildhuebscher Weihnachtsbaum, vielen Dank fuer die Anleitung! :-)
    Bye, bye Elli

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ontzettend leuk, dank je wel voor het patroon!! Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik kwam deze tegen op Pinterest, wat een leuk boompje zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuke kerstboompjes!! De kleurschakeringen vind ik ook erg leuk.
    Heb je tutioral gepind voor volgende maand, je zult je boompjes vast wel voorbij zien komen de aankomende weken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super leuk zeg!!ga ik ook maken voor in m'n nieuwe huissie, als ik er dan al in zit! Leuke kleuren zo samen!
    Groeten, Susan
    Creatieinspotlight.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dit is echt leuk! Ik ben steen begonnen met haken net, heb al twee halve boompjes :-) Bedankt voor het vertalen van het patroon.
    Hugs Ing

    BeantwoordenVerwijderen
  30. leuk boompje ...dankje wel voor het patoontje .
    ik ga vanavond meteen aan de gang.
    groetjes
    nienekenia.blogspot.gr

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een leuk en simpel boompje! Had hem nog niet gezien. Haak graag vanaf een tekening dus daar heb ik al genoeg aan :) Ga hem bewaren!

    Groetjes Imara
    www.projectknuf.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Die zal geweldig staan in mijn sloophouten kerstboom! Ik ga 'm even pinnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Oh die zijn leuk!!!!! Ik denk dat ik hier wel gebruik van ga maken! Bedankt voor de tutorial! :D

    Groetjes Henrike

    BeantwoordenVerwijderen
  34. kei leuk... ik heb je link ook op mijn PB facebook geplaatst.
    liefs jenneke
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wauw, mooi en super duidelijke uitleg! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Geweldig leuk! Dank je wel voor het delen!!
    Dat levert weer veel haakplezier op!!
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ahh, wat zijn ze leuk!!! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een leuke haakwerkjes maak je! Je bent de eerste die ik ga volgen. Ik ben zelf ook graag creatief bezig. Nu nog een beetje puzzelen wat betreft het volgen van blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ow wat leuk! Dank je wel voor het patroontje! Komt op mijn lijstje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een leuk kerstboompje, ik heb er ook eentje gemaakt naar aanleiding van jou patroontje. Bedankt hiervoor.
    http://creatiefmetwilly.blogspot.nl/2013/11/gehaakte-kerstboompjes.html
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een geweldig boompje, ik ben al twee maanden op zoek naar een leuk haakpatroon voor een kerstboom en zie hier! Ik heb er gisteravond twee gehaakt en ga ze vanavond in elkaar zetten. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Oh wat een leuk boompje zo in het blauw. Dank je voor je tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een leuk boompje. Gaan we zeker maken!! Dankjewel voor de vertaling
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Dit ga ik zeker maken. Hartelijk dank voor het patroontje!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een leuk patroontje! Ga het zeker maken! www.stonehouseworkshop.com

    BeantwoordenVerwijderen
  46. erg leuk, ik ga het patroon gebruiken. dank je wel voor het delen. groetjes geeske
    creatievesien.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik had ze gezien en ben er gisteren aan begonnen, leuk!
    Dank je wel voor het delen :-)

    Groetjes Monique
    kiekeboel.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  48. En ook ik haakte er eentje, komt binnenkort op mijn blog, met een linkje naar die van jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Staat er op vandaag, nogmaals dank je wel voor de link!
      http://lekkerbekkenmaar.blogspot.be/2013/12/kerstboom-la-ellebel.html

      Verwijderen
  49. Thanks for the tutorial. Can I share the picture and link back to your blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Leuk bedankt ga er van de week nog een paar maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. staat alvast op mijn to do lijstje voor kerst 2014!!! leuk hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Witaj! Pieknie rozrysowany wzór. Choineczki robi się świetnie. Ja zrobilam kilka z kordonka. Blizej swiąt pokaże na blogu i podam Twój link. Pozdrawiam z Polski.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. So pretty!! ♥ Thanks for sharing, must keep this in mind for Christmas time :D

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Lindo trabalho... Estou compartilhando para ser admirado por mais pessoas.. !! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Thank you very much for sharing this pattern.
    I have linked your pattern on a page in my blog.
    I hope that you are okay with that. You can find the link here:
    http://crocheandme.blogspot.jp/2014/11/link-up-xmas.html

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Dank voor het delen, ze gaan dit jaar m'n kerstboom sieren!
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  57. hermoso!!!! a preparar la Navidad, muchas gracias por compartirlo!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Bedankt voor het delen van dit leuke patroon! Mijn mams heeft ze gehaakt, ik maakte er een standaardje bij. Het resultaat kun je hier terugvinden: http://t-uiltje.blogspot.nl/2014/12/kerstboompjes.html

    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hartelijk dank voor alle gratis haakpatronen! Ik heb er een aantal gepint en als ik iets gehaakt heb, dan link ik zeker naar jou terug.
    Groetjes, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Hello, hello. I have been looking at your posting and have seen many lovely things that you have made. I also saw a very intriguing lovely Halloween Bat. Is that a pattern you created and is for sale or did you buy it? I would like to make one myself. Thank you for sharing your lovely crocheting with us all.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Hallo Ellen,
    Dank voor je duidelijke patroon! Ik heb een aantal verschillende kerstboompjes gemaakt en daar zit ook een boompje van jouw patroon tussen. Vandaag heb ik er een blogje over geschreven en ik heb er graag een link bijgezet naar dit blogje van jou. Wie weet komen we de boompjes straks nóg meer tegen.
    Groetjes weer en fijne kerstdagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.