maandag 21 oktober 2013

Nieuwe kleuren

Alsof het voorjaar begint...
maar ik wil andere kleuren 
(en meer eenheid en vrolijkheid) in huis.
Ik begon met nieuwe pannenlappen...




Hetzelfde patroon als dat ik hier gebruikte,
maar ik haakte er een achterkant bij.
Dit deed ik als volgt:
Ik haakte 5 lossen, sloot deze tot een ring met een halve vaste.
1e toer: 3 lossen, 15 stokjes in de ring.
2e toer: op elk stokje 2 stokjes haken (=meerderen)
3e toer: *1 stokje, 2 stokjes in volgende*, dit herhalen.
4e toer: *1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes*, dit herhalen.
5e toer: *1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes*, dit herhalen.
6e toer: *1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes*, dit herhalen.
7e toer: *1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes*, dit herhalen.
8e toer: *1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes*, dit herhalen.
9e toer: *1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 1 stokje, 2 stokjes*, dit herhalen.
Als het goed is is de cirkel nu even groot als de voorkant, zo niet dan nog een toer haken.
Ik haakte toen met het schulprandje de twee lagen op elkaar.
Ophanglusje gehaakt (met een plastic haakringetje) en tadaa....




En dankzij de Annie Sloan verf,
 die ik hier ook gebruikte,
gebeurt nu ook wat ik al heel lang wil.
Twee zwarte stoelen en krukjes krijgen een kleur!




Direct ging de zon schijnen in de keuken!




De stoelen zijn geverfd in Emperor's Silk,
het is best heftig rood,
als de zon schijnt worden ze bijna roze,
maar in het ochtendlicht zijn de stoelen bijna zacht rood!

De krukjes kregen dezelfde kleur als mijn kastje,
namelijk Louis Blue.

Ik heb deze krukjes en stoelen trouwens gelakt,
met zeer matte vernis (ook van Annie Sloan).
Bevalt mij tot nu toe heel goed, 
beter dan de was, want op mijn kastje heb ik nu 
toch een aantal kringen die ik er niet meer uit krijg.
En omdat deze stoelen nogal intensief gebruikt worden,
vind ik lak beter en makkelijker in onderhoud.

Ik heb de smaak echt weer te pakken,
dus binnenkort waarschijnlijk nog meer Annie-Sloan-verf-projecten...



27 opmerkingen:

  1. Ja dat doiley patroon uit de Mollie Makes is zo leuk.....ik heb er ook al enkele gehaakt en telkens weer anders als je hem in kleuren haakt....als pannenlap ook een geweldig leuk idee!Mooi hoor Ellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. super gaaf zeg! leuke patroontje ook, en de verf sja die is gewoon super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De pannenlappen zijn prachtig! Mooie kleuren en wat past het mooi bij jouw pan. De stoeltjes staan lekker fris.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt mooi dat rood en blauw zo bij elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de pannenlappen heel mooi geworden,
    passen zo leuk in de keuken, gezellig!
    Nog een fijne dag, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar, dat andere kleurengevoel. Gek he, in het najaar! En ik ga ook eens op zoek naan Anne Sloan, ziet er echt super uit. Incl de leuke pannenlappen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee om van de doiley pannenlappen te maken.
    Helaas gaat bij mij de lak van annie ook wat beschadigen wat ik wel balen vind. Ik ben benieuwd hoe het bij jouw gaat. Gaaf zeg die rode kleur van de stoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige kleuren gebruikt! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. your potholders are so neat and lovely!!!!
    xxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oe, mooi hoor, zowel pannenlappen als verf!
    Ik heb ook nog een poje van dat rood staan; voor als ik weer in een verf bui ben ;-).
    Die wax vind ik eerlijk gezegd ook niet zo fantastisch... misschien toch ook maar lak aanschaffen...
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne foto's, soms geven een paar kleine veranderingen al helemaal het gevoel dat je een ander huis hebt! De pannenlappen zijn erg leuk geworden :-) Ik ben wel heel benieuwd hoe de achterkant er uit ziet, is dat gewoon een dichte ronde lap gehaakt met stokjes? Wellicht staat dit gewoon ook wel in het haakboekje en moet ik gewoon wachten of ik die volgende week voor mijn verjaardag krijg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de complimenten!! De achterkant is idd gewoon gehaakt van stokjes in het rond in 1 kleur. Ik zal een beschrijving ervan er even bij plaatsen, want dit staat niet in dat boekje!
      Groetjes van Ellebel

      Verwijderen
    2. Dank voor de beschrijving! Ik ben volgende week jarig en hoop dan het boek cadeau te krijgen... Hopelijk kan ik dus snel aan de slag om een eigen setje te haken :-)
      Groetjes Yvette

      Verwijderen
  12. Je pannenlappen zijn bijna te mooi om te gebruiken. Ik heb al veel gelezen over die verf. Toch wel heel makkelijk dat je niet hoeft te schuren maar direct met het leuke werk kunt beginnen. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je pannenlappen zijn super leuk geworden. Dat patroon staat ook nog op mijn to do lijst.
    Je stoelen zijn heel leuk geworden. Ik moet nog altijd mijn boekenkast schilderen. Moet nog verf kopen maar het komt er niet van. Zou jij jouw muren ook niet schilderen? Als ik me niet vergis in egg blue?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. Maar ik heb er een krukje mee geverfd en vind de kleur niet zo mooi voor in mijn keuken. En op de muur ga ik toch liever muurverf gebruiken. En die egg blue vond ik meer groen dan blauw..

      Verwijderen
    2. Ik denk dat ik mijn boekenkast binnenin verf met old white en de buitenkant met duck egg bleu. Ik blijf het eng vinden hoor. Ik heb wel een kleurenkaart maar op je meubels is toch anders he.

      Verwijderen
  14. Wat zijn ze leuk hé? Die doily's / pannenlappen / onderzetters.
    Zelf heb ik ook al 2 setjes gemaakt....en dat waren zeker niet de laatste.
    En die stoelen....gaaf!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Ellebel, I love these too, what size hook and yarn did you use? Thank you! Janette xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your compliments! I used Phildar coton 3 and used hook size 2,5 mm.
      Ellebel x

      Verwijderen
  16. Prachtig!! Leuke kleuren heb je uitgezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke pannenlappen en die verf lijkt mij geweldig, mooie kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie reactie, superleuk!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.